7 saker alla företag behöver – oavsett bransch

Rullbord, förvaringsskåp, lagerhylla och åkstol


Från dispensrar för handdesinfektion till utrustning & inredning till företag.

Ingenjören Carl-Oskar Wernström var tidigt ute med att designa och tillverka produkter som skulle hjälpa företag att arbeta bättre och mer effektivt.

Från det att Wernström startade Cowab 1933 med sitt egenproducerade sortiment fram till idag har företaget plockat upp många lärdomar om vad olika verksamheter och organisationer behöver för att fungera. Nyckeln till framgång ligger i ett nära och gott samarbete med kunderna; för att förstå individen är det nödvändigt att veta hur han eller hon arbetar.

| Läs också: Därför överlever inte nystartade företag »

När ergonomi & hållbarhet blev viktigt

Under industribranschens tidiga dagar låg fokus på att uppfinna och producera utrustning som fungerade, och som säkerställde att jobbet gjordes på ett effektivt sätt. Produktionen spelade inte alltid väl med de anställda, vilket gjorde att många utsattes för både kemikalier, farliga arbetssituationer och förslitningsskador till följd av repetitivt arbete i ogynnsamma positioner.

Efter hand kom man till insikten att arbetsgivaren hade ett ansvar att se till de anställdas hälsa. För företagets del var det fördelaktigt att kunna minska sjukfrånvaron och att ta hand om befintlig kompetens.

Många hörde först talas om ergonomi i samband med de första så kallade ergonomiska kontorsstolarna – det tog dock lång tid innan denna term blev vanlig i branschen. Än idag finns det många organisationer som har en lång väg att gå när det gäller att anpassa arbetet till den enskilda medarbetaren, och inte tvärt om.

På senare tid har också hållbarhet blivit ett allt viktigare begrepp, och att verka så klimatvänligt som möjligt har blivit ett mål för långt fler företag än tidigare. Som leverantör av inredning & utrustning till arbetsplatser över hela landet är Cowab medveten om sitt ansvar, och arbetar inte bara för att leverera effektiv utrustning:

Minst lika viktigt är det att utrustningen är ergonomisk att använda, att den är producerad med så lågt klimatavtryck som möjligt och att den är hållbar – så att du inte behöver köpa nytt lika ofta.

Det är naturligtvis inte så att ett industriföretag och en advokatbyrå behöver exakt samma saker. Ändå finns det mycket utrustning och inredning som krävs för att fungera effektivt – oavsett vilken typ av företag eller organisation det handlar om.

| Läs också: Så källsorterar du på arbetsplatsen (och sparar pengar på att göra det) »

Inredning & utrustning alla företag behöver

1. Lagerhyllor och förvaringsskåp

Trots att vi blir alltmer digitaliserade är det fortfarande långt kvar till ett papperslöst samhälle. Bra förvaringsskåp och hyllor håller ordning på både papper, utrustning och förnödenheter, oavsett vilken typ av bransch du verkar i. Hanterar du dessutom varor eller material är behovet av rätt förvaringssytem förmodligen ännu större.

2. Kontorsstol & skrivbord

När du driver ett företag eller en organisation medför det en del kontorsarbete, såsom bokföring, fakturering och lön. En bra kontorsstol är särskilt viktig om du sitter i den flera timmar varje dag, men om du bara gör kontorsarbete sporadiskt klarar du dig alldeles utmärkt med en enklare och billigare kontorsstol.

Ett skrivbord är, så klart, absolut nödvändigt, men jobbar du bara på en bärbar dator kan du nöja dig med ett litet, platssparande skrivbord. Fundera på om du kommer att hantera mycket papper, ritningar eller liknande, då kan det vara vettigt att ha en större arbetsyta på skrivbordet.

3. Första hjälpen-utrustning

Även om man säkerställer en tydlig och välorganiserad arbetsplats med bra rutiner kan ibland missöden och olyckor inträffa. Att ha första hjälpen-utrustning lättillgängligt är därför absolut nödvändigt. Det är även viktigt att informera alla medarbetare och nyanställda var första hjälpen-utrustning finns.

4. Entrémattor

Entrémattor låter inte särskilt spännande, men de har flera viktiga funktioner:

  • De förhindrar att människor halkar och skadar sig (både utomhus och inomhus)
  • De minskar mängden smuts och slask som dras in i lokalerna
  • De sköter golven och underlättar städningen.

Det är dessutom mycket trevligare att vara på en ren och torr arbetsplats!

Entrématta från Cowab

5. Avfallsbehållare för källsortering

Att hantera avfall är en nödvändig och viktig del av alla företags rutiner. Därför har avfallskärl för källsortering blivit mycket populärt, och de förenklar avfallssorteringen samtidigt som man kan ”gömma” avfallet på ett bra sätt.

Avfallsbehållare från Cowab

6. Klädskåp eller andra klädförvaringslösningar

Ett kapprum kan vara så mycket; allt från en enkel rad med en kroklist och en skohylla, till ett fullt utrustat omklädningsrum med klädskåp, våtrumsmattor, bänkar med mera. Oavsett vad du gör behöver du någon form av klädförvaring för anställda, kunder eller leverantörer.

7. Städutrustning

Bra rutiner och smart utrustning gör det enkelt att hålla ordning och reda på arbetsplatsen. Med en trasa och hink klarar man jobbet, men det är mycket enklare och mer ergonomiskt att bära med sig städutrustningen i en praktisk städvagn. Ett städskåp designat för att ge plats för tvättmedel, mopphandtag, avfallsbehållare och annan städutrustning är praktiskt och tidssparande, samtidigt som det ger ett snyggt intryck.

| Läs också: Därför ska du välja plåtskåp till omklädningsrummet »

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Vänta...
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.