Därför överlever inte nystartade företag

Därför överlever inte nystartade företag


De flesta företag som startas upp överlever inte. Varför är det så? Och vad kan man göra för att öka chansen att företaget klarar sig?

Vårt samhälle är beroende av att företag lyckas för att skapa värde och jobb. Det innebär att vi måste underlätta etablering och tillväxt, samt att de som startar företag gör kloka val på vägen.

Idag är det bara ungefär 10 % av alla nystartade företag i Sverige som finns kvar efter 2–5 år. Med andra ord: bara ett av tio företag överlever i fem år!

Faktum är att nästan alla företag redan kollapsat inom ett år efter att de startats. Dessa siffror kan tyckas dystra, men det finns olika faktorer, exempelvis näringsgrenar, regioner och brist på tillväxt, som orsakar konkurser.

Om man känner till några av fallgroparna och anledningarna till att företag misslyckas är det lättare att fatta beslut som ökar sannolikheten för att företagen överlever. Här tar vi upp några av de vanligaste orsakerna till att företag får det svårt.

| Läs också: Starta eget företag? Så kommer du igång! »

6 orsaker till att företag inte klarar sig

Bristande kontroll över kassaflödet

Med kassaflöde menas helt enkelt mängden pengar som kommer in och mängden pengar som går ut ur verksamheten under en given period. De flesta entreprenörer brinner för, och är kunniga om, sina produkter och tjänster. Det finns mycket att lära när du startar eget företag, och du behöver inte vara revisor för att göra det.

Att ha en bra överblick över hur mycket som går ut och hur mycket som kommer in är väsentligt för att kunna täcka löpande utgifter – så, att få till rutiner för detta från början kan förebygga problem längre fram.


Större investeringar än det finns underlag för

När du startar upp ett företag är du ofta full av energi och mod, och det kan vara lätt att ryckas med. Du kanske skaffar fina lokaler i ett dyrt område, köper in ny utrustning och lager, anställer medarbetare och så vidare.

För de flesta skulle det vara bättre att hålla i plånboken och hellre bygga upp företaget succesivt. Kanske kan du även klara dig lite längre med den utrustning du har istället för att köpa nytt?

För att ta ett exempel: även om vi på Cowab säljer utrustning och inredning till arbetsplatsen betyder det inte att vi ständigt byter ut pallyftare, lagerhyllor och skrivbord. För det mesta är vi måna om kvalitet (våra produkter håller länge), men vi ser också till att vi sällan behöver köpa nytt. Det gör vi genom att planera våra inköp noggrant, och genom att ta väl hand om det vi har.

| Läs också: Så förlänger du livstiden på din utrustning »

Otillräcklig planering och förberedelser

Många problem kan undvikas om du förutser dem och har en bra och utarbetad plan. Innan du startar ett företag måste du först och främst veta att det finns en marknad för det du vill sälja. Det kanske låter självklart, men många företag överlever inte eftersom det inte finns tillräckligt många kunder som är intresserade av vad företaget säljer.

planerar för företaget

Förutom att se till at du har en marknad är det nödvändigt att ha en plan för andra delar av verksamheten: produktion, logistik, marknadsföring och vem som ska göra vad. Att driva ett företag är ofta mycket mer jobb än du tror – så bra planer och rutiner kommer spara dig mycket frustration.

Marknadsföring, och den tid det tar, underskattas ofta. Det spelar ingen roll hur fantastisk din produkt eller tjänst är om ingen har hört talas om dig.


Underskattning av kostnader

Att driva ett företag är ofta dyrare än man tror. Även om du bara ska tillhandahålla tjänster, och tror att du endast behöver en dator och internet, kommer dina kostnader snabbt byggas på med andra produkter och tjänster ditt företag behöver.

Exempel på sådana kostnader är licenser och program, såsom hemsida, e-postadress, bokföringsprogram, ritprogram, fakturering, program för publicering av inlägg på sociala medier, statistik, bilder och videor (beroende på vad du gör).

Du kan behöva köpa tjänster av andra för att skapa en logotyp och designa förpackningar, frakt, bokföring, hjälp med reklam eller annat, utöver kostnader för inredning och utrustning.

Tänk även på försäkringar, elavtal, telefon, hyra, lån och andra utgifter som kan uppstå. Att ha realistiska förväntningar på driftkostnader hjälper dig både att få en bild av vad du behöver i startkapital och på att göra rätt prioriteringar.


För lite flexibilitet

De flesta som startar ett företag kommer att ha konkurrenter som är både större, mer etablerade och välkända. Som nystartat företag har du dock en stor fördel gentemot dinosaurierna: du kan svänga om och göra ändringar om det behövs.

Viljan att förändra är en viktig egenskap, man får inte gå i fällan och falla pladask för sin egen idé och envist hålla i den även om idén bevisligen inte fungerar eller är utkonkurrerad. Du måste, med andra ord, vara villig att ständigt göra nödvändiga anpassningar för att säkerställa att kundbasen finns där för att företaget ska kunna överleva.


Omständigheter utanför din kontroll

Ibland är det så att man gjort allt rätt, men ändå vänder inte verksamheten. Det kan vara så att marknaden, lagstiftningen eller samhället förändrats, att man inte kan sälja tillräckligt eller andra förutsättningar förändras. Ibland blir man helt enkelt trött för att det tar för lång tid, och man bestämmer sig för att lägga ner verksamheten.

Oavsett anledning kommer man vid ett eller annat tillfälle till slutsatsen att företaget inte är förenligt med vinst, och även om valet kan vara svårt (man har lagt ner mycket tid och energi) så är det ibland det rätta att göra.

Att starta ett företag som inte överlever upplevs av många som ett stort misslyckande.

Det är dock viktigt att komma ihåg att man ibland måste våga ta steget för att ta reda på om det kommer att fungera eller inte – och oavsett utfall finns det oerhört mycket att lära sig av att driva ett företag. Du kan till exempel ta med dig det du har lärt dig för att öka chansen att lyckas nästa gång du väljer att satsa.

| Läs också: Behöver man rengöra rostfritt stål? »

FAQ

Att starta ett nytt företag kan vara utmanande, men med rätt planering kan det vara en spännande och givande process. Det krävs tid, arbete och engagemang för att bygga upp en framgångsrik verksamhet. Sök råd från experter för att öka chanserna att lyckas och navigera genom de utmaningar som kan uppstå.

Det finns ingen exakt tidsram för hur länge ett företag är nystartat. Det kan vara allt från några månader till flera år beroende på bransch och företagets tillväxt. Ett företag kan betraktas som etablerat när det har stabiliserat sin verksamhet och har en sund kundbas och lönsamhet.

Att driva ett företag innebär vissa risker, såsom ekonomiska förluster, juridiska tvister, personalhantering och personligt ansvar. Företagare kan även möta utmaningar som konkurrens och osäkra marknader. Det är viktigt att ha en solid affärsplan, ha tillräcklig budget och försäkringar och söka råd för att minska riskerna och öka chanserna för framgång.

Några tecken på att ett företag går dåligt kan vara minskad försäljning, kundförluster, ökade skulder eller minskad lönsamhet, hög personalomsättning och bristande innovation. Genom att övervaka nyckelfaktorer som intäkter, vinstmarginaler och kundnöjdhet kan du identifiera problem, vidta åtgärder och rådfråga experter för att vända trenden.

Hur mycket ett nystartat företag kan låna varierar beroende på faktorer som affärsplan, kreditvärdighet och tillgångar. Nystartade företag kan ibland få lån upp till en viss procent av kapitalbehovet. Kontakta banker, kredit- eller finansieringsinstitut för att få mer information om lånebelopp och villkor som är anpassade till företagets behov.

Ett företags förmåga att gå minus varierar beroende på bransch, storlek och ekonomisk situation. Kortvariga perioder av negativt resultat är vanligt, men att gå minus under en längre tid kan leda till ekonomiska svårigheter och till och med företagskonkurs. Det är viktigt att övervaka företagets ekonomi och göra justeringar vid behov.

Kostnaderna för att avveckla ett företag varierar beroende på faktorer som företagets storlek, skulder och juridiska krav. Det kan inkludera avgifter för juridisk rådgivning, skatter, skulder och likvidation av tillgångar. Rådgör med en professionell rådgivare för att få en exakt bedömning av kostnaderna för att avveckla ett företag.