Starta e-handel? Här är checklistan för framgång

Starta e-handel? Här är checklistan för framgång


Har du alltid drömt om att starta en webbutik? Gör drömmen till verklighet genom att följa de här tipsen! Kanske har du en vanlig butik och vill bredda kundkretsen genom att starta en webbutik, eller så har du en idé om produkter som du tror skulle passa på nätet. 

Webbhandeln ökar varje år och för dig som butiksägare innebär detta ett sätt att nå fler kunder på ett kostnadseffektivt sätt. Det finns dock några saker att tänka på innan man startar en webbutik. För att ge dig som funderar på att starta en webbutik en enklare start har vi satt ihop några tips och vilka eventuella problem som kan uppstå när du startar en webbutik. 


  1. Val av teknisk plattform
  2. Domännamn
  3. Produkter
  4. Lagerhantering
  5. Förpackning
  6. Frakt
  7. Returer
  8. Marknadsföring


| Läs också:
Skapa ett snyggt kontor som inte kostar skjortan

1. Teknisk plattform

När du har bestämt vad du ska sälja online är det dags att välja plattform (webbutikslösning). De senaste åren har dessa lösningar fullkomligt exploderat i antal. Det finns många olika tillvägagångssätt att göra det på då extremfallen antingen är att anställa utvecklare och utveckla webbutiken helt från början alt. hyra en lösning där allt ingå. 

Viktigt att tänka på är hur du ska ta betalt. I en allt-i-ett-lösning så ingår betalningsalternativ såsom PayPal, Klarna eller liknande. Priserna för dessa tjänster varierar kraftigt och oftast får man det man betalar för, dvs. kvalitet kostar. Glöm inte att inkludera alla dina kostnader, inkl. kostnaden för teknisk plattform, när du räknar fram din marginal. 

Ytterligare viktiga saker att tänka på är att GDPR har nu trätt i kraft och detta sätter extra krav på hantering av personlig data. Genom att använda en allt-i-ett-lösning slipper du att tänka på det. Säkerställ dock att så verkligen är fallet när du pratar med leverantören. 


2. Domännamn

Domännamnet är adressen till din webbutik. Till exempel: https://bastabutiken.se. Det är lätt att registrera en domän men det börjar bli svårare och svårare att hitta ett bra namn som är ledigt. Det kostar en liten summa att registrera ett domännamn och det beror på vilken toppdomän (toppdomän = .se/.com/.org) du väljer. 


3. Produkter

När en kund vill köpa något via nätet så är det av yttersta vikt att all information finns på plats. Till skillnad från en fysisk butik så kan du inte direkt svara på eventuella frågor som kunden kan tänkas ställa. Säkerställ att du minimerar eventuella bortfall genom att ha relevanta bilder, texter och information för alla produkter. Vilken information är viktig för kunden? Storlek? Färg? Vikt? Osv. Det är bättre att ha för mycket information än tvärtom. 


4. Lagerhantering

Din produkter måste lagras någonstans, samma sak om du tillverkar dina produkter själv. Antingen kan man hyra ett helt lager eller så kan man hyra in sig i en lagerlokal tillsammans med andra nätbutiksägare. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen, lagret måste vara tillräckligt stort för att kunna växa i men samtidigt får man inte dra på sig för många kostnader i början. 

Om du tänker sälja mindre varor tex. smycken, elektronik kan det vara en idé att investera i en backhylla. Backhyllan går att anpassa så att det finns många olika varianter av backar (plastlådor). Om det är tunga varor alt. Om du behöver plocka många saker kan det vara bra att använda en plockvagn för att samla ihop dina produkter och köra bort till packning. Om det är större gods som behöver förvaras, till exempel pallar. Behöver man montera pallställ och hantera godset med pallyftare och gaffeltruckar. 


5. Förpackning och frakt

När beställningen är lagd är det dags att packa och skicka produkten till kunden. Om det rör sig om ömtåliga produkter är det viktigt att de packas i bubbelplast så att de inte går sönder under transporten. Använd ett packbord där du enkelt kan ha åtkomst till förpackningsmaterial och bubbelplast. Det viktigaste är att du har en plan för hela processen så att du inte slösar onödig tid och utrymme. Packning av produkter är ofta en monoton övning så säkerställ att du har möjlighet att arbeta ergonomiskt.


6. Frakt

Hur ska kunderna få sina varor? Ska du skicka produkterna med Schenker, PostNord, Bring eller Best? Idag finns det många olika alternativ att välja mellan. Det är alltid viktigt för slutkunden att veta hur mycket frakten kommer att kosta. Många företag erbjuder fri frakt men då måste kostnaden bakas in i slutpriset vilket gör det högre. Om du måste ta betalt för frakten och inte alltid vet hur mycket det kommer att kosta (olika storlekar och vikt på paket kostar olika mycket i frakt) så erbjuder många fraktföretag möjligheten till integration mellan nätbutiken och fraktföretaget. På så sätt kan kunden alltid få veta exakt vad frakten kostar. 


7. Returer

Returer är ett nödvändigt ont och går nästan inte att undvika. Här är det dock viktigt att tänka på helhetsupplevelsen för kunden. Det ska gå lika lätt att returnera varan som det gör att köpa varan. På så sätt skapar man en bra upplevelse för kunden och sannolikheten för att kunden återkommer växer. Gör en enkel process för att returnera varan både för dig själv och kunden. 


8. Marknadsföring

En nätbutik har inte samma möjlighet till ströbesök som en vanlig butik har. Antingen måste de ha hört talas om butiken innan alt. hittat den via en sökmotor eller annons. Idag finns det många olika sätt att nå ut och många är gratis. Om du är i början av din resa föreslår vi att du börjar litet och fokuserar på några plattformar för att sen växla upp. 

Lycka till!

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Vänta...
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.