Hur byter man däck? Lugn. Vi guidar dig i 13 steg

Varje år är det samma sak. Datumet då man måste byta däck kommer alldeles för fort och plötsligt har man vinterdäcken på när man måste ge sig ut på sommarväglag! Bara lugn! Följ våra tips nedan så kan du sköta däckbytet själv och spara både tid och pengar! Börja med att se över att du har rätt utrustning. Vi rekommenderar följande:

    • Handskar
    • Oömma kläder
    • Vinterdäck
    • Domkraft (undvik att använda den som följer med bilen, den domkraften är gjord för att användas sparsamt)
    • Fälgnyckel
    • Liten låda (att placera bultarna i så att de inte kommer bort)
    • Kopparpasta i burk eller på tub
    • Stålborste
    • Pallbockar

| Läs också: Känner du dig stressad? Gör såhär för att må bättre

 

Vi kommer lugnt och metodiskt att gå igenom de här stegen tillsammans:

  1. Lägg i handbromsen
  2. Lossa hjulbultar
  3. Hissa upp bilen
  4. Använda pallbock
  5. Lossa hjulen
  6. (kontrollera bromsbelägg)
  7. Lägg på kopparpasta på hjulbultar
  8. Skruva fast hjulen
  9. Sänk ner bilen
  10. Efterdra hjulbultar
  11. Kontrollera däcktryck
  12. Förvaring
  13. Efterdra hjulbultar igen

1. Lägg i handbromsen

Bilen måste stå på ett plant underlag annars finns det risk att bilen glider av domkraften med ödesdigra konsekvenser som följd. Lägg i handbromsen och lägg gärna i backen om det är möjligt.

2. Lossa hjulbultar

Innan du hissar upp bilen på domkraften bör du lossa hjulbultarna en liten bit. Du ska INTE skruva av dem helt, bara lossa på dem försiktigt. En del bultar kan sitta så pass hårt att du måste ta ordentligt och det vill man undvika när bilen är upphissad.


3. Hissa upp bilen

Titta i instruktionsboken. Alla bilar har vissa punkter där det går bra att hissa upp bilen. Om dessa punkter inte används kan du göra stor skada på bilen. Säkerställ att du har en bra domkraft. Använda inte den som följer med bilen. Domkrafterna som följer med bilen är till för att användas i nödfall och inte upprepat bruk.


4. Använd pallbock

För att säkerställa klämskador, använd pallbock. Pallbocken förhindrar effektivt att bilen ramlar nedåt om den skulle glida av domkraften.


5. Lossa hjulen

När bilen väl är upphängd går det bra att ta av hjulen. Ibland händer det att hjulen sitter väldigt hårt fast. Om bilen är säkrad med pallbockar så kan man försiktigt slå med en slägga på hjulets mjuka kanter inifrån och ut. Var mycket försiktig då det är en känsligt moment som kan gå allvarligt fel.


6. Kontrollera bromsbelägg

När hjulen är avtagna går det lätt att se om bromsarna behöver bytas. Hur man gör ligger utanför denna artikel men testa att googla, det finns en uppsjö med sidor som förklarar hur du gör.


7. Lägg på kopparpasta på hjulbultar

För att förhindra att bultarna ska rosta fast till nästa byte, lägg på lite kopparpasta på hjulbultarna. Använd inte för mycket! Kopparpasta bör även smetas på de ytor där fälg och bil möter varandra.


8. Skruva fast hjulen

Nu är du klar att skruva fast hjulet. Tänk på att du ska dra åt hjulbultarna kryssvis. Tänk på att den slutgiltiga åtdragningen gör du när du hissat ner bilen.


9. Sänk ner bilen

När alla hjulbultarna är åtdragna (inte fullt) är det dags att sänka ner bilen. Var försiktig, bilen är tung och när man lösgör en domkraft kan den nedåtgående rörelsen komma plötsligt.


10. Efterdra hjulbultar

Nu är det dags att dra åt hjulbultarna ordentligt. Hur hårt man ska dra åt hjulbultarna står i bilens instruktionsbok. För att säkerställa rätt moment använd en momentnyckel. Efter ca 10 mil är dags att efterdra bultarna. Man bör dock vara observant direkt efter onormala rörelser i ratten.


11. Kontrollera lufttrycket

Ett hjul som har stått hela vintern ska inte ha tappat allt för mycket luft. Det är dock fullt normalt att lite luft pyser ut. Om du använder en kompressor kan du enkelt använda en luftpåfyllare med manometer.


12. Förvaring

Nu är du klar med själva däckskiftet. Nu är det dock dags att förvara bildäcken på rätt sätt så att de inte blir onormalt slitna och håller länge. Tvätta av däcken så att de är rena och fina. Förvara dem sen gärna i ett däckställ ståendes. Om däcken behöver förvaras under flera år (vilket inte rekommenderas, däck är färskvara) bör du lägga ner däcken och förvara dem horisontellt.


13. Efterdra hjulbultar igen

Just det! När du har kört ett par mil med bilen efter däckbytet så är det viktigt att du kontrollerar bultarna igen. Det ska göras för att säkerställa att man gjorde ett bra jobb och för att säkerställa att du inte tappar en bult längre fram, eller i värsta fall ett helt däck. Glöm inte det här steget för både din egen och dina medtrafikanters skull.


Det var allt! Om du har några frågor, tveka inte att höra av dig!

Cowab - Rätt sak på rätt plats

*Enligt lag måste man ha vinterdäck när det råder vinterväglag. Oavsett väglag så måste bilen ha vinterdäck på under 1a dec - 31a mars. Läs mer om vad som gäller på transportstyrelsens hemsida:

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.
Vi använder cookies och liknande teknologier för att kunna erbjuda dig en fantastisk användarupplevelse samt skräddarsydd service och funktionalitet. Data från din interaktion med vår sajt kan därför komma att delas med våra partners för att personalisera annonser och annat innehåll på internet. Genom att klicka "Jag accepterar" godkänner du vår cookiepolicy. Läs mer om cookies här.