5 tips för att samarbeta bättre på jobbet


Samarbetar du bra med andra? Vi vill gärna skriva i CV och jobbansökningar att vi är bra på att samarbeta, men vad det egentligen betyder är ofta mer diffust.

Dessutom är det inte bara dina ansträngningar som påverkar samarbetet, både miljö på jobbet och rutiner kring samarbete spelar också roll. Samarbete är att arbeta med andra för att uppnå gemensamma mål, men definition och övning är ibland inte lika enkla.

Många människor upplever att arbetet stoppas upp eftersom kommunikationen inte flyter bra på arbetsplatsen eller när man arbetar digitalt, och i vissa fall skapar det irritation och missnöje. Du kan sällan välja dina kollegor, och det betyder att du under ditt arbetsliv måste arbeta med många olika personlighetstyper.

| Läs också: Livsviktig sömn: 9 tips för att sova bättre »

När samarbetet inte fungerar optimalt skapar det missnöje och får den totala produktiviteten att minska. Man börjar kanske också använda andra kommunikationslinjer än vad man borde för att komma runt problemet, vilket kan få kollegor att känna sig åsidosatta. Ett bra samarbetsklimat gynnar både företaget och alla som arbetar där, liksom kunder och leverantörer.

Så samarbetar du bättre på jobbet


1. Var medveten om ditt varumärke som samarbetspartner

Ett bra tips från Ariel Hunsberger, som är ansvarig för lärande och utveckling på Slack, är att tänka på sitt professionella rykte som samarbetspartner. Vill andra samarbeta med dig igen? Det du bidrar med ökar eller minskar ditt rykte som en person någon annan kommer att vilja arbeta med.

 

2. Håll dina löften

Att vara pålitlig är en av de viktigaste egenskaperna du kan ha när du arbetar med andra. Om du säger att du ska göra något, se till att det blir gjort. Om det inte är möjligt eller tar längre tid än väntat, se till att du kommunicerar vidare. Då undviker du att andra sitter och väntar på dig och att de måste spendera tid på att påminna dig om vad du ska göra.

 

3. Känn till processerna

Det antas ofta att alla vet hur man gör något och vem som ska göra det. Noggrant dokumenterade processer innebär att alla vet vad som förväntas av dem, vem de kan gå till med vilka frågor och hur kommunikationen ska ske för att den ska fungera så effektivt som möjligt.

 

4. Visa omtanke och var generös med dina kollegor

I kommunikation kan små saker betyda mycket och kosta lite. Tacka för hjälpen och beröm för väl utförda uppgifter, fråga hur det går och lyssna verkligen på svaret. Om någon fastnar i något kan du kanske hjälpa eller ge råd om hur de kan gå vidare? Ju mer du förstår de utmaningar som dina kollegor står inför, desto mindre sannolikt är du att bli irriterad av andras prioriteringar och sätt att tänka.

 

5. Var tydlig

Sträva efter att vara så tydlig som möjligt i kommunikationen med andra så minskar risken för missförstånd, onödig tidsåtgång och irritation. Att lära sig tydlig kommunikation kräver mycket träning, men om du börjar med att tänka på att du ska vara så tydlig som möjligt och vilken information den andra personen kan tänkas behöva, är du redan på god väg!

 

| Läs också: Effektiv förvaring - Upptäck nya utrymmen och mer plats »

Få våra bästa tips direkt till inkorgen

Få nya bloggartiklar med tips kring hur du kan effektivisera och säkra din verksamhet. Var samtidigt först med att få aktuella erbjudanden.
Ange e-postadress
Det är helt gratis att prenumerera och du kan när som helst avsluta prenumerationen genom länk i nyhetsbrevet.
Vi använder cookies och liknande teknologier för att kunna erbjuda dig en fantastisk användarupplevelse samt skräddarsydd service och funktionalitet. Data från din interaktion med vår sajt kan därför komma att delas med våra partners för att personalisera annonser och annat innehåll på internet. Genom att klicka "Jag accepterar" godkänner du vår cookiepolicy. Läs mer om cookies här.