Leveransinformation & Fraktkostnad


Leveranstid & fraktkostnad 

För varor som vi har i lager så är vår leveranstid oftast mellan 3-5 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar kl. 07.00-17.00 och måste vara till en fysisk adress och inte en postadress. På din mailade orderbekräftelse så står det ett datum för din transport.  

Manualer och instruktionsböcker är bifogade till leveransen men går också att hitta på vår hemsida för respektive produkt.  

Alla leveranser sker med DB Schenker och alla transporter sker enligt Incoterms 2010 och vårt fraktvillkor mot vårt transportbolag är DAP (Delivered At Place/levererat angiven plats). Vid avhämtningsköp eller när köparen har eget fraktavtal är leveransvillkoren FCA (Free Carrier/fritt avlämnat till köparens transportör vid vårt lager). Vi bokar då transporten med önskat transportbolag på köparens kundnummer och kunden ansvarar själv för transportförsäkring och eventuell transportskadereglering. I övrigt gäller allmänna leveransbestämmelser enligt NL 09. Pallkostnad, pallkragar och specialemballage tillkommer när godset kräver extra skyddande emballering, eller när kunder så begär. Telefonaviseringskostnad tillkommer. Är leveransadressen obemannad under normal arbetstid (07.00-17.00) vid leveransförsöket tillkommer en återtag- och ny utkörningsavgift. Begär avisering vid osäker bemanning. 

Tänk på: 


  • Säkerställ att någon är närvarande och kan ta emot godset.
  • Meddela oss om det finns restriktioner alternativt hinder för framkomlighet vid leveransadressen.
  • Om det rör sig om en stor beställning kan det behövas tillgång till truck alt. lastbrygga vid lossning om detta saknas meddela oss så att vi kan säkerställa att godset går med bil som har baklift.
  • Om man har köpt till tjänsten inbärning måste detta kunna göras utan risk för skada på person eller egendom.  

Leverans 

I samband med att Er leverans lämnar vårt lager skickar vi ett leveransbesked till Er mailadress. I leveransbeskedet finner Ni ett sändningsnummer och en länk till vår transportörs webbplats där Ni enkelt kan följa Er försändelse. 

Vårt leveranssätt varierar beroende på storleken på godset (volym och vikt). Vi förbehåller oss rätten att välja det som passar din beställning bäst: 

Paket/mindre försändelser
Paketet levereras med Parcel avtal och leverans sker till angiven leveransadress innanför företagets dörr/port/till angiven våning, till reception alternativt fungerande varumottagning. 

Pall/Tyngre och större gods 
Leverans sker till registrerad adress, gatuplan, vardagar mellan kl. 08:00-16:00. Ingen avisering sker innan*. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen kommer Schenker att kontakta dig för att boka en ny utkörning. Vid eventuell ny utkörning har Cowab rätt att debitera dig för uppkomna kostnader. 

*Se tilläggstjänster- telefonavisering 

Leveransförsening 
När du lägger en beställning så står beräknad leveranstid från lager på din bekräftelse. Om någon av varorna skulle få en avsevärt längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall delleverera din beställning. Du som kund betalar dock endast en frakt, den som är angiven på din bekräftelse.  

Transportskador & felexpediering 

Företag/Juridisk person: Om godset är synligt skadat vid leverans måste detta meddelas DB Schenkers chaufför samt noteras på fraktsedeln innan försändelsen kvitteras. Du måste spara emballage, adresslapp samt eventuell pall för godset för att din reklamation ska kunna hanteras korrekt.  

Om produkten har blivit skadad, sk. dold skada måste detta rapporteras till vår kundservice inom 5 dagar efter mottagen försändelse. För att kunna hantera reklamationen behöver vi bild på skadan och emballaget. Efter mottagen godkänd reklamation kommer vi kostnadsfritt att ersätta varan inklusive fri frakt.  

Privatperson/Konsument:  Om varan skulle vara skadad ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. För att Cowab ska kunna anmäla skadan till DB Schenker behöver vi veta om detta inom 5 dagar och vi är tacksamma om du som kund kan återkoppla till oss inom den tidsramen.  

Om det är synlig skada på ankommande emballage är det viktigt att du direkt meddelar detta till DB Schenkers chaufför innan du kvitterar försändelsen. För att vi ska kunna hantera din reklamation korrekt så behöver du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall till godset. Vi kommer även att behöva en bild på skadan.  

Efter mottagen och godkänd reklamation kommer vi att skicka ut en ny produkt kostnadsfritt.  


Force Majeure 

Cowab är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Cowabs fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad. 


Fraktkostnad

Minavgift frakt (om inte varuvärdet överstiger gränsen för fri frakt): 275kr

Fri frakt
Varornas värde överstiger 12 000kr (exkl. moms)
Varornas värde överstiger 15 000kr (inkl. moms)

Vi använder cookies och liknande teknologier för att kunna erbjuda dig en fantastisk användarupplevelse samt skräddarsydd service och funktionalitet. Data från din interaktion med vår sajt kan därför komma att delas med våra partners för att personalisera annonser och annat innehåll på internet. Genom att klicka "Jag accepterar" godkänner du vår cookiepolicy. Läs mer om cookies här.